Aasia Asiaa! oli täynnä asiaa

Matkailualan Ennakointikamari kokosi InnoOmniaan 70 matkailualan ammattilaista yrityksistä ja oppilaitoksista. Pääteemana iltapäivän tilaisuudessa oli Aasia ja erityisesti aasialaisten matkaaminen Suomeen. Kuultiin erinomaisia alustuksia aasialaisten matkailupotentiaalista. Nyt toukokuussa koettiinkin historiallinen käänne Helsinki-Vantaan lentokentän matkailijoissa: ensimmäistä kertaa kiinalaisten matkailijoiden määrä ylitti venäläisten matkailijoiden määrän. Aasia Asiaa! Ennakointikamarin teemana olikin siis erittäin hyvin ajan hermolla.

Kari Halonen, matkailun pitkän linjan asiantuntija Toolboxtravelista , avasi laaja-alaisesti eri Aasian maista tulevien matkailjoiden määriä ja kertoi hyviä vinkkejä, mihin matkailussa kannattaisi Suomessa panostaa. Tässä muutamia ajatuksia:

  • Eri toimialojen osallistuminen matkailumarkkinointiin: Muun muassa vähittäiskauppa hyötyy matkailusta, miksi se siis ei panostaisi matkailumarkkinointiin?
  • Kiinalaiset ovat maailman suurimpia kuluttajia matkailussa, matkaaja on usein nainen, joka rakastaa shoppailua.
  • Etelä-Koreasta matkustaa usein aikuinen opiskelija, he kaipaavat ohjelmaa viikonlopuille, ovat valmiita siitä myös maksamaan. Tarjontaa tarvitaan lisää.
  • Yhä enemmän saamme matkailijoita myös arabimaista – tässä potentiaalia luxusmatkailuun. Näille asiakkaille sadekin voi olla luksusta, tämä meidän suomalaisten pitäisi muistaa ja ylpeydellä hyödyntää…

Muihin Pohjoismaiden pääkaupunkeihin verrattuna Helsingin metropolialueella on vielä välimatkaa kurottavana matkailijoiden ja yöpymisten määrässä. Helsinki Aasian ja Euroopan gateway-kohteena tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden stopovereille.  Nyt keväällä onkin käynnistetty uutta toimintaa Stopover-potentiaalin maksimoimiseksi. Finlandtours.fi tarjoaa verkkokaupasta valmiiksi paketoituja tuotteita eri pituisten stopovereiden helpoksi toteuttamiseksi. Ennakointikamarin tilaisuudessa tästä kertoi  Minna Tuorila Primera Holidays Oy:Stä.