Materiaalipankki, Uutinen

Mitä nuoret ajattelevat opiskelusta, työelämästä ja tulevaisuudesta

Ammatilliset opiskelijat kaipaavat enemmän ja laadukkaampia oppitunteja, lukiolaiset puolestaan haluavat eroon pakollisten aineiden, läksyjen ja paineiden viidakosta. Toisen asteen opiskelijoita yhdistää konkretian ja työelämätaitojen opetuksen kaipuu. 
Kun koulu loppuu - Nuorten tulevaisuusraportti 2019, TAT
Yhteistä maaperää opiskelijoiden välille kertyy työelämätaitojen opettamisen suhteen: toiselle asteelle kaivataan sekä lisää konkreettista työtä ja työelämätaitojen opetusta, että ohjausta opinto- ja alavalintoihin. 

Välivuosi on lukion jatke
Iso joukko lukiolaisia ja ammatillisia opiskelijoita suuntaa välivuodelle toisen asteen jälkeen. Lukiolaistytöistä jopa 38 prosenttia aikoo pitää välivuoden. Syyksi mainitaan muun muassa lisäaika omaan alavalintaan, hengähdystauko opiskeluista ja aikaa itselle. 

Tulevaisuuden työelämän vaatimukset tuttuja nuorille
Työ on tärkeää toisen asteen opiskelijoille: yli neljä viidestä uskoo löytävänsä oman paikkansa työelämässä. Myös jatkuvan oppimisen ja oman osaamisen kehittämisen käsitteet ovat nuorille tuttuja; mielekkäimmät tavat kehittää omaa osaamista ovat koulutus työn ohessa (49 %) ja uudet työtehtävät (49 %). Ainakin joka kolmas pyrkii lukemaan alaan liittyvää kirjallisuutta osaamisen ylläpitämiseksi.

Osaaminen ei ole pelkkiä taitoja, vaan myös oikeanlaista asennetta. Nuorten positiiviset tulevaisuuskäsitykset ja hyvä asenne heijastuvat suurena intona päästä mukaan työelämään. Yli 80 prosenttia nuorista odottaa innolla työelämää.  
  • Text Hover